Autovars, a.s. Opel Praha

Tiskové zprávy Opel

Tiskové zprávy Opel

12. 12. 2011Tisková zpráva

Nový Opel Zafira Tourer CNG: Nejdelší dojezd ve třídě při pohonu plynem

Krátce po světové premiéře modelu Zafira Tourer na zářijovém autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem rozšiřuje Opel nabídku této modelové řady o verzi s vysoce účinným a vůči životnímu prostředí šetrným pohonem: Od ledna 2012 bude „mistr variability“ značky Opel k dispozici i ve verzi ecoFLEX CNG, optimalizované pro pohon na stlačený zemní plyn CNG (Compressed Natural Gas). S dojezdem na plyn až 530 km překonává novinka dosavadní symbolickou hranici dojezdu 500 km. Stejně jako předchozí model, také Zafira Tourer CNG využívá systému pohonu monovalentPlus značky Opel - a má tedy také dodatečnou benzinovou nádrž o objemu 14 litrů, která po vyčerpání zásoby stlačeného plynu zaručuje rezervu pro ujetí dalších přibližně 150 km.


Nový Opel Zafira Tourer CNG
Od ledna 2012 bude Nový Opel Zafira Tourer k dispozici i ve verzi ecoFLEX CNG, optimalizované pro pohon na stlačený zemní plyn CNG (Compressed Natural Gas)

Opel Zafira Tourer 1.6 CNG Turbo ecoFLEX má motor o výkonu 110 kW (150 k) s nejvyšším točivým momentem 210 Nm, který mu propůjčuje maximální rychlost až 200 km/h. Vůz spotřebuje v kombinovaném cyklu jen 4,7 kilogramu (7,2 m3) zemního plynu na 100 kilometrů jízdy, což představuje zlepšení o 6 % oproti předchozímu modelu Zafira CNG. Emise CO2 se zároveň snížily na 129 g/km (předchozí model: 139 g/km), takže vůz plní normu Euro 5. Kromě stlačeného zemního plynu CNG může turbodmychadlem přeplňovaný motor o objemu 1,6 l spalovat i bioplyn nebo směs zemního plynu a bioplynu. Při pohonu výlučně na bioplyn se celkové emise oxidu uhelnatého blíží k nule.

Prodloužení dojezdu sedmimístného vozu při pohonu na CNG představuje zlepšení oproti předchozí verzi asi o 25 %. Tohoto pokroku bylo dosaženo především díky novým lehkým nádržím na plyn, do kterých se nyní vejde celkem 25 kg CNG (dříve: 21 kg) a optimalizaci pohonného systému.

Automobily poháněné stlačeným zemním plynem CNG, jako nový Opel Zafira Tourer, mají výrazně nižší (až o 50 %) provozní náklady oproti porovnatelným modelům se zážehovými motory.

Inovativní systém nádrží na plyn

Zafira Tourer CNG
Konstruktérům automobilky Opel se podařilo zvětšit objem čtyř nádrží na stlačený zemní plyn CNG z původních 21 kilogramů až na 25 kilogramů.

Konstruktérům automobilky Opel se podařilo zvětšit objem čtyř nádrží na stlačený zemní plyn CNG z původních 21 kilogramů až na 25 kilogramů. Díky tomu se dojezd na plyn prodloužil asi o 25 % až na 530 km. Namísto konvenčních ocelových tlakových nádrží válcového tvaru má Zafira Tourer CNG válcové nádrže vyrobené z nejmodernějších kompozitů, především z laminátu zpevněného uhlíkovými vlákny. Využití lehkých materiálů pro výrobu plynových nádrží přineslo celkovou úsporu hmotnosti až 85 kilogramů.

Další významnou inovaci, která se podílí na delším dojezdu vozu, je elektronický regulátor tlaku plynu použitý namísto mechanického regulátoru u předchozí Zafiry CNG. Elektronické regulátory umožňují efektivnější využití i malé zásoby plynu v téměř prázdných nádržích. Od roku 2001 se model Opel Zafira CNG vyznačoval nejdelším dojezdem při pohonu na CNG ze všech sedmimístných automobilů kompaktní třídy. I nyní přepracovaný systém plynových nádrží poskytuje novému modelu Zafira Tourer CNG rozhodující náskok před bezprostřední konkurencí.

Koncept monovalentPlus zaručuje maximální účinnost a optimální využitelnost

Opel byl prvním automobilovým výrobcem, který přizpůsobil své motory pro pohon na zemní plyn s využitím sofistikovaného systému monovalentPlus. Tato koncepce optimalizuje motor pro provoz na stlačený zemní plyn CNG, přičemž umožňuje také alternativní pohon na benzin, který je uložen v malé přídavné nádrži. Pokud se spotřebuje veškerý plyn, motor se automaticky přepne na benzin. Objem benzinové nádrže 14 litrů umožňuje ujetí dalších asi 150 km, což postačí na dojetí k nejbližší čerpací stanici CNG prakticky kdekoli v Evropě.

Při optimalizaci motoru pro pohon na CNG využili konstruktéři několika postupů: Protože zemní plyn je velmi odolný proti nežádoucímu detonačnímu spalování (na úrovní paliva s oktanovým číslem 130), mohl se zvýšit stupeň komprese, což zvyšuje účinnost agregátu. Vyšší kompresní poměr podporuje i speciální tvar pístů, optimalizovaný pro pohon na plyn. Selektivní sekvenční vícebodové vstřikování paliva obsahuje kombinovaný blok se čtyřmi vstřikovači pro plyn a pro benzin, které umožňují přesné dávkování a časování vstřiku paliva. Přesná regulace vstřikování paliva redukuje emise škodlivin, takže motor má velmi čisté výfukové plyny.

Opel Zafira: Vlajková loď mezi CNG modely

Od uvedení prvního modelu na stlačený zemní plyn CNG v roce 2001 prodal Opel v Evropě více než 70 000 CNG vozů v modelových řadách Zafira, Astra Caravan a Combo. Více než dvě třetiny z celkových prodejů přitom připadají na model Zafira CNG - Zafira CNG je tedy bestsellerem a vlajkovou lodí CNG vozů značky Opel. Při hodnocení evropských prodejů se Opel trvale řadí do trojice nejsilnějších producentů CNG modelů.

Kromě nového modelu Zafira Tourer 1.6 CNG Turbo ecoFLEX zůstává v nabídce i dosavadní model Zafira 1.6 Turbo CNG, který se tak stává ekonomičtější alternativou pro specifickou skupinu zákazníků. Nový Opel Zafira Tourer nabízí optimální kombinaci funkčnosti a komfortu. Přináší totiž hodnoty špičkové modelové řady Insignia i do segmentu vanů: Prémiovou kvalitu, inovativní technologie a dynamický design. Svým výrazně přepracovaným systémem sedmi sedadel Flex7 ustavuje Opel Zafira Tourer nové standardy variability interiéru.