Tiskové zprávy Opel

Tiskové zprávy Opel

3. 7. 2018Tisková zpráva

„X rodina“ SUV modelů Opel na čele iniciativy Euro 6d-TEMP

Crossland X, Grandland X a Mokka X: Už nyní plní příští emisní normy. Crossland X a Grandland X: Nové zážehové a vznětové motory s přímým vstřikováním. Mokka X: Výhradně přeplňované zážehové a vznětové motory.


Opel SUV

Opel je na čele celého automobilového odvětví v implementaci nové emisní normy Euro 6d-TEMP, která přichází s metodikou měření emisí RDE (Real Driving Emissions) na běžných komunikacích. Opel zavedl už 85 (!) nově vyvinutých motorů, které už nyní plní limity plní limity budoucí evropské normy. Na čele této inciativy je přitom trojice populárních SUV modelů Opel z tzv. „Opel X rodiny“, tedy modely Crossland X, Grandland X a Mokka X.

S přechodem na novou normu Euro 6d-TEMP přicházejí modely Crossland X i větší Grandland X s novou generací vznětového motoru 1.5 Diesel z portfolia pohonných jednotek Opel. Tento moderní čtyřválec má blok i hlavu válců z lehkého hliníku, čtyřventilovou techniku s dvojicí vačkových hřídelů v hlavě válců (rozvod DOHC).

Crossland X pohání motor 1.5 Diesel o výkonu 75 kW /102 k vybavený systémem Start/Stop. Tento model s manuální 6-stupňovou převodovkou má spotřebu paliva : město 4,7 l/100 km, mimo město 3,5 l/100 km, kombinace 4,0 l/100 km, kombinované emise CO2 105 g/km. Maximálního točivého momentu 250 Nm motor dosahuje při otáčkách jen 1750 min-1.

Grandland X má pod kapotou motor 1.5 Diesel s vyšším výkonem 96 kW / 130 k) se systémem Start/Stop přeplňovaný turbodmychadlem VGT s variabilní geometrií. Grandland X s tímto motorem a se 6-stupňovou manuální převodovkou má spotřebu paliva1: město 4,7-4,7 l/100 km, mimo město 3,8-3,9 l/100 km, kombinace 4,1-4,2 l/100 km, kombinované emise CO2 108-110 g/km. Také tato verze motoru dosahuje nejvyššího točivého momentu 300 Nm už v otáčkách 1750 min-1.

Grandland X 1.5D může mít také moderní 8-stupňovou automatickou převodovku, která nejenom komfortně řadí, ale přispívá i k nízké spotřebě paliva a nízkým emisím1: město 4,4-4,4 l/100 km, mimo město 3,9-4,0 l/100 km, kombinace 4,1-4,2 l/100 km a kombinované emise 108-109 g/km CO2).

Pro optimální úpravu výfukových plynů je systém redukce škodlivin motoru 1.5 Diesel, který tvoří pasivní oxidační katalyzátor/absorbér NOx, injektor AdBlue, katalyzátor SCR a filtr tuhých částic DPF, spojený do jediného kompaktního celku umístěného co nejblíže k motoru. Absorbér NOx funguje jako katalyzátor především při studených startech, kdy redukuje oxidy dusíku NOx při teplotách pod rozsahem funkce SCR.

Díky novému turbodieselu 1,5 l a špičkovému vznětovému motoru 2.0 Diesel o výkonu 130 kW / 177 k (spotřeba paliva1: město 5,3-5,3 l/100 km, mimo město 4,5-4,6 l/100 km, kombinace 4,8-4,9 l/100 km, kombinované emise CO2 128-126 g/km), který má stejný systém čištění výfukových plynů jako menší motor 1,5 l, tak mají zájemci o model Grandland X na výběr ze dvou výkonných a velmi efektivních alternativ.

Základní verzi modelu Grandland X pohání zážehový motor 1.2 Direct Injection Turbo o výkonu 96 kW / 130 k. Tříválec PureTech, který získal ceněný mezinárodní titul International Engine of the Year už čtyřikrát za sebou, je vybavený filtrem pevných častíc GPF (Gasoline Particulate Filter) a je k dispozici se 6-stupňovou manuální i 8-stupňovou automatickou převodovkou. Kompaktnímu SUV modelu uděluje zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,1 sekundy a maximální rychlost 188 km/h (spotřeba paliva s manuální převodovkou-1: město 6,1 l/100 km, mimo město 4,8-4,9 l/100 km, kombinace 5,2-5,3 l/100 km, kombinované emise CO2 120-121 g/km; spotřeba paliva verze s automatickou převodovkou1: město 6,0-6,1 l/100 km, mimo město 4,8-4,9 l/100 km, kombinace 5,2-5,3 l/100 km, kombinované emise CO2 119-121 g/km).

Mokka X: nabídka přeplňovaných motorů začíná u zážehového motoru 1.4 Turbo o výkonu 88 kW / 120 k

V modelové řadě Mokka X přinesl přechod k emisní normě Euro 6d-TEMP nový výkonnější základný zážehový motor, takže tento bestseller SUV-B segmentu nyní pohánějí výlučně turbodmychadlem přeplňované motory. Čtyřválec 1.4 Turbo o výkonu 88 kW / 120 k se systémem Start/Stop (spotřeba paliva1: město 8,0-8,1 l/100 km, mimo město 5,5-5,7 l/100 km, kombinovaná 6,4-6,6 l/100 km, kombinované emise CO2 148-151 g/km) pohání přední kola prostřednictvím 6-stupňové manuální převodovky. Tento nový motor nahrazuje agregát 1,6 l s atmosférickým sáním o výkonu 85 kW / 115 k.

Zavedení nových motorů, plnících normu Euro 6d-TEMP, je součástí strategie, podle které se Opel chce stát lídrem ve snižování automobilových emisí. Dalším krokem na této cestě bude zavedení čtyř elektrifikovaných modelů do roku 2020, včetně modelu Corsa nové generace – ten bude k dispozici i s elektrickým pohonem. Dalším ekologickým modelem bude Grandland X plug-in hybrid. Do roku 2024 se Opel stane plně elektrifikovanou automobilovou značkou, která bude nabízet elektrifikovanou verzi v každé modelové řadě (hybridní nebo elektrický model) spolu s konvenčními modely poháněnými spalovacími motory.

Jízdní cyklus WLTP: realističtější údaje o spotřebě paliva

Aktivity automobilky Opel, reflektující novou normu Euro 6d-TEMP, jsou časově perfektně sladěny se zavedením nové globální metodiky mření spotřeby paliva a emisí WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure), která se bude týkat všech nově registrovaných automobilů už od září tohoto roku.

Stejně, jako dosavadní metodika NEDC (New European Driving Cycle), je i WLTP laboratorním testem. Zatímco ale metodika NEDC stanovuje hodnoty spotřeby “město/ mimo město/kombinace” na základe teoretických jízdních profilů, metodika WLTP využívá “reálné” jízdní profily, odvozené z globálních statistickým průzkumů. Jízdní cyklus WLTP je rozdělený do čtyř částí s různými průměrnými rychlostmi jízdy (malá, střední, vysoká, velmi vysoká). Každá tato část pak obsahuje řadu jízdních fází, zastávek, zrychlování i brzdění, které reprezentují reálné jízdní profily při každodenním cestován automobilem.

Každá kombinace motoru/převodovky dané modelové řady se testuje s nejekonomičtější výbavou vozu i s prvky, které dodatečně zvyšují spotřebu paliva. A tyto hodnoty jsou potom celosvětově porovnatelné, zatímco dosavadní hodnoty podle normy NEDC byly platné jen pro Evropu.

RDE (Real Driving Emissions): měření na silnicích i v laboratořích

Když v září roku 2017 začal přechod k WLTP, současně se pro typové schválení nových automobilů stala závaznou emisní norma Euro 6c. Modely, které plní testy RDE (Real Driving Emissions) jsou homologované podle normy Euro 6d-TEMP. Testy RDE doplňují měření spotřeby paliva podle WLTP a měří emise automobilů v reálném provozu na veřejných komunikacích.

Emisní norma Euro 6c bude závazná pro všechny nově registrované automobily od září tohoto roku, norma Euro 6d-TEMP se bude vztahovat na všechny nové registrace od září 2019.

Emisní norma Euro 6d-TEMP má pro oxidy dusíku NOx „faktor konformity“ 2,1, což představuje maximální odchylku, kterou mohou automobily vykazovat při reálné jízdě oproti limitu – při měřeních v rámci testu RDE. Norma Euro 6d-TEMP bude nahrazena normou Euro 6d s faktorem konformity pro NOx 1,0 plus povolená chyba (v současnosti 0,5). Tato nová norma začne platit v lednu 2020 pro nové modely a od ledna 2021 bude platit pro všechny nově registrované automobily.

1 Hodnoty podle WLTP přepočítané na NEDC za účelem porovnání.